هماتوم مقعد چیست؟
::: در حال بارگیری لطفا صبر کنید :::
هماتوم مقعد چیست؟
انجمن تــمز
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم

صفحه اصلیآزادهماتوم مقعد چیست؟

تعداد بازدید : 38
نویسنده پیام
nmoein آفلاین


ارسال‌ها : 4
عضويت : 21 /12 /1402
هماتوم مقعد چیست؟
هماتوم چیست؟به طور کلی به نشت خون از عروق بزرگتر مانند سیاهرگ ها و سرخرگ ها هماتوم گفته می شود که می تواند علائمی چون کبودی (بنفش شدن) را به همراه بیاورد. هماتوم ممکن است در نقاط مختلفی از بدن شکل بگیرد و دارای انواع داخلی یا خارجی باشد. برای مثال هماتوم مغزی یکی از انواع داخلی این عارضه است که در اثر ضربه یا فشار به وجود آمده و عدم درمان آن باعث مشکلات مغزی یا حتی مرگ می شود.

یک از نکات حائز اهمیت در زمینه بروز هماتوم این است که علاوه بر خونریزی از رگ، لختگی خون در ناحیه نیز به وجود می آید؛ برای مثال در برخی از خانم ها خون لختگی هماتوم در پشت جنین خطر سقط را نیز به همراه دارد که به آن هماتوم بارداری نیز گفته می شود. ( توجه فرمایید که هماتوم مقعدی با بواسیر در بارداری با یکدیگر تفاوت دارند.)

یکی از انواع بسیار شایع از هماتوم، هماتوم پری آنال یا هماتوم مقعد می باشد که افراد به توجهی نمی کنند. برخی افراد هماتوم پری آنال را با پرولاپس رکتوم اشتباه گرفته و سعی بر انتخاب روش های درمانی نامناسب دارند که این موضوع بسیار مخرب تر است. علائم هماتوم پری آنالهماتوم مقعد نیز مانند سایر بیماری ها دارای علائم و شواهدی است که برخی از آنها عبارت اند از:

  • تورم در ناحیه اطراف مقعد

  • مشاهده خون در مدفوع
    تغییر رنگ پوست (سرخی یا کبودی)
    درد، سوزش و ناراحتی
    خونریزی مقعدی
    بی اختیاری مدفوع
    احساس گرم بودن ناحیه تحت هماتوم

بسیاری افراد این عارضه را با سایر بیماری های مقعدی اشتباه گرفته و سعی به خود درمانی می کنند؛ اما بهتر است بدانید استفاده از روشهای درمانی نامناسب برای رفع این عارضه نه تنها بیماری را درمان نمی کند؛ بلکه بیماری را شدید تر می کند.علت هماتوم مقعدیکی از اصلی ترین علتهای بروز هماتوم، وارد شدن ضربه یا فشار بر ناحیه است. برای مثال در هنگام بروز هماتوم مغزی یا حتی نمونه ساده تر از آن مانند هماتوم انگشت یا ناخن وارد شدن ضربه شدید، علت اصلی تلقی می شود. اما در ناحیه مقعد، علاوه بر وارد شدن ضربه یا فشار عوامل دیگری چون یبوست های مکرر، اسهال شدید، جراحی های مقعدی،سرفه یا عطسه های سنگین (در افراد سن بالا و حساس) و… باعث ایجاد هماتوم شود. عوارض هماتومهماتوم به طور کلی قابل درمان بوده و با توجه نوع عارضه دارو یا روش درمانی جایگزین تجویز می شود. اگر درمان هماتوم به تعویق افتد یا فرد خود درمانی کند، ممکن است دچار بروز عوارض جدی تری شود که عبارت اند از:

  • سردرد ، سرگیجه و مشکلات گفتاری (در صورت ابتلا به هماتوم سر)

  • خونریزی مقعدی (در صورت ابتلا به هماتوم مقعد )

  • خونریزی واژینال (در صورت هماتوم بارداری )


https://clinicjarahi.ir/hematoma/

چهارشنبه 23 اسفند 1402 - 17:16
وب کاربر ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش






برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.



تمامي حقوق محفوظ است . طراح قالبــــ :